دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
امینی در گفتگو با آنا:

برخی مسائل خلاف در تئاتر با چند قانون حل می‌شود

یک کارگردان تئاتر گفت: استفاده از کلاه‌گیس برای بانوان و بیان شوخی‌های زننده، حل‌شدنی است و با چند قانون این مسائل حل می‌شود.
کد خبر : 344400

رحمت امینی در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره بیان شوخی‌های زننده و استفاده از کلاه گیس بانوان در نمایش‌ها اظهار کرد: کلاه‌گیس برای بانوان و موارد دیگر مسئله جدیدی در تئاتر ما نیست و مدت‌هاست تئاتر ما به همین شکل بوده است.


این کارگردان تئاتر افزود: حدود 30 تا 40 نمایش از کمدی‌های شبانه‌ که به آنها تئاتر آزاد می‌گویند و یا تئاترهایی که در سالن‌های دولتی و خصوصی روی صحنه می‌رود با این پدیده روبه‌رو هستند و با این ازدیاد تئاترها ممکن است مواردی این‌چنینی در آن هم دیده شود.


وی ادامه داد: مسئله استفاده از کلاه‌گیس برای بانوان همیشه مورد بحث بوده که آیا کلاه‌گیس در نمایش برای بانوان به‌کار برود یا نرود؟ اگر آن کلاه‌گیس شکل نمایشی داشته باشد، یعنی طبیعت‌نما نباشد و به شخصیت، داستان و به فرایند نمایش بخورد، مشکل خاصی ندارد. مشکل از آنجا حادث می‌شود که کلاه‌گیس برای بانوان حالت طبیعت‌‌نما یا پوستیژ داشته باشد که آن‌ هم اعضای شورای بازبینی، تذکرات لازم را می‌دهند.


امینی افزود: این همه تعدد تئاترها و کیفیت‌ که کم یا زیاد در آن دیده می‌شود، در تاریخ تئاترمان بی‌سابقه است و مصداق آن ماجرایی که می‌گویند قطاری که حرکت می‌کند، بیشتر به‌ سمتش سنگ‌اندازی می‌شود، الان برای تئاتر رخ می‌دهد.


وی عنوان کرد: تئاتر آنچنان گرفتاری و مشکلات و بی‌پولی دارد که اگر بخواهیم این گونه مسائل را نیز برایش پیش‌ آوریم و در نهادهایی مانند مجلس بر آن دست بگذاریم، همین مقدار تئاتر و این زحمات به باد می‌رود. چرا در مجلس شورای اسلامی و یا نهادهای ذی‌ربط کسی راجع به بودجه تئاتر صحبت نمی‌کند؟!


این کارگردان تئاتر با بیان اینکه مسئله استفاده از کلاه‌گیس برای بانوان در نمایش حل‌شدنی است، افزود: با چند قانون این مسائل حل می‌شود؛  منِ رحمت امینی دو ماه پیش یک نمایشی را روی صحنه بردم. بلیت‌ها هم همه فروش رفت. 30 روز اجرای کامل داشتیم ولی هیچ سودی نبردم؛ بلکه ضرر هم کرده‌ام. تئاتر باید حمایت شود. فارغ‌التحصیلان تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی چه باید کنند؟ اینها باید بیایند در همین تئاترهای خصوصی، شبی چند میلیون تومان پول بدهند؛  از آن‌طرف هم کارشان با هزار مکافات مجوز بگیرد و با این‌ حال دائم هزار جور فشارهای زیاد به این بیچاره‌ها وارد شود.


انتهای پیام/4072/4046/خ


انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر رحمت امینی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته